کشیدن دندان عقل
جراحی دندان عقل
سپتامبر 14, 2019
لمینت دندان چیست؟
سپتامبر 14, 2019
نمایش همه

ایپملنت یا کاشت دندان

ایمپلنت دندان

ایمپلنت ها پیچ هایی از جنس فلز سازگار با بدن هستند که با روش جراحی زیر لثه در داخل استخوان جای داده میشوند. وقتی این پیچ ها در جای خود قرار گرفتند به دندانپزشک این امکان را میدهند تا با استفاده از پروتز های دندانی روکش ایمپلنت را بر روی آنها قرار دهند.
ایمپلنت دندان نوعی پایه تیتانیومی سازگار با سلول های بدن است که از آنها به عنوان جایگزینی مناسب و دائمی به جای یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود.
پس از قراردادن ایمپلنت توسط دندانپزشک در داخل استخوان فک، با استخوان سازی سلول های استخوان ساز در سطح ایمپلنت، استخوان فک به ایمپلنت جوش می خورد. فرآیند جوش خوردن معمولا 3 تا 4 ماه طول کشیده، سپس قسمت تاج و روکش دندان ساخته شده و بر روی پایه می‌گذارند.

ایمپلنت دندانی

از دست دادن دندان تاثیر زیادی روی چهره، ظاهر و حتی اعتماد به نفس فرد دارد و حتی به دلیل ناتوانی در درست جویدن می‌تواند روی سلامتی نیز تاثیر بگذارد. با ایمپلنت می‌توان چهره طبیعی و حتی لبخندی زیبا برای فرد به وجود اورد.

از 15 سالگی در خانم‌ها و 18 سالگی در آقایان می‌شود عمل ایمپلنت را انجام داد.

انواع ایمپلنت دندان

اولین چیزی که به ذهن بیمار خطور می‌کند این است که کدامیک از انواع ایمپلنت بهتر است، باید بدانید که غالب ایمپلنت ها (کره ای، آمریکایی ، ایمپلنتیوم ، ایمپلنت سوئیسی ، ایمپلنت sic) خوب هستند به این شرط که توسط یک دندانپزشک ماهر کار انجام شود، مهارت دندانپزشک در درمان ایمپلنت امری بس مهم و ضروری است

مراقبتهای بعد از جراحی

نکاتی مفید برای بالا بردن میزان موفقیت درمان

  • پس از کاشت ایمپلنت به مدت 1 روز از مسواک زدن در اطراف ناحیه عمل خودداری کنید.
  • تا 8 ساعت بعد از انجام کار از شست و شو دهان خودداری کنید.
  • بهتر است روز بعد از عمل جراحی، از دهان شویه استفاده شود. برای شستشوی دهان از محلول کلرهگزیدین روزی 3 مرتبه استفاده کنید.
  • نوشیدن پس از جراحی به راحتی امکان پذیر است ولی در مورد خوردن، باید دقت داشته باشید که بی حسی اثر خود را از دست داده باشد.
  • ایمپلنت های دندانی نیز همانند دندان طبیعی به مراقبت نیاز دارند. زیرا پلاکت های میکروبی باعث عفونت لثه می شوند. بنابراین، توصیه می شود از برس های بین دندانی، نخ دندان، مسواک و ترجیحا خمیر دندان های مخصوص ایمپلنت استفاده گردد.
  • افرادی که از ایمپلنت استفاده می کنند باید از کشیدن سیگار، خوردن قهوه و نوشیدن چای مخصوصا در سه روز اول بپرهیزند.
  • استفاده از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی ریسک موفقیت در کاشت ایمپلنت را بیشتر می‌کند.

نکاتی که درباره ایمپلنت باید بدانید:

ایمپلنت به استخوان فک آسیب نمی‌زند

ایمپلنت از جنس تیتانیوم است و هیچ‌گونه واکنش مضری ندارد و تمایل دارد با تغییراتی که در سطح آن ایجاد شده، جذب استخوان فک شود. ایمپلنت‌ها از ادامه تحلیل استخوان فک نیز جلوگیری می‌کند و در استخوان هیچ واکنشی ندارد مگر در شرایط بسیار نادر.

ایمپلنت باعث درد و ناراحتی نمی‌شود

جراحی ایمپلنت در محیط استریل انجام می‌شود و نسبت به دیگر جراحی‌های دهان و دندان کاملا بدون درد و ناراحتی است و با رعایت دستورات پزشکی جراحی به راحتی انجام می‌شود.

همزمان با کشیدن دندان می‌توان عمل ایمپلنت را انجام داد

معمولا دندان‌هایی که نمی‌توان نگهداری کرد، کشیده می‌شوند و ۲ تا ۳ ماه پس از آن استخوان سازی در قسمت بدون دندان انجام می‌شود اما در برخی شرایط  ممکن است دندان پزشک تشخیص دهد ریشه دندان دچار عفونت فعال نیست و می‌توان همزمان با کشیدن دندان ایمپلنت انجام شود. در این روش بی‌حسی و جراحی در یک مرحله انجام می‌شود و زمان درمان طولانی نمی‌شود.

برخی اوقات قرار دادن دندان روی ایمپلنت طول می‌کشد

پس از اینکه ایمپلنت در دهان قرار داده شد برای اینکه استخوان اطراف ایمپلنت کاملا شکل بگیرد ۲ تا ۴ ماه یا حتی در برخی مواقع ۶ ماه زمان می‌برد. اما با توجه به شرایط ممکن است در برخی مواقع که استخوان فک مناسب باشد روکش موقت یا دائم همزمان با ایمپلنت دندان قرار داده شود.

نیاز به جراحی سینوس فک برای برخی از بیماران

افرادی که زمان زیادی از کشیدن دندان های خلفی فک بالایشان می گذرد به دلیل اینکه سینوس استخوان فک بالا  درون استخوان گسترش یافته استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت ندارند بنابراین لازم است قبل از قرار دادن ایمپلنت استخوان فک ترمیم شود که حدود 4 ماه طول می‌کشد.

جراحی ایمپلنت برای برخی افراد نباید انجام شود

جراحی ایمپلنت در اغلب افراد انجام می شود و محدودیت ندارد مگر در مواقع بسیار کم مثل:

افرادی مبتلا به دیابت کنترل نشده

افرادی که رادیوتراپی می‌شوند

بیمارانی که مدت طولانی تحت درمان بیس فسفونات بوده‌اند

انجام ایمپلنت برای این افراد به تشخیص پزشک بستگی دارد

شایعات اشتباه درباره ایمپلنت

در رابطه با جراحی ایمپلنت شایعات زیادی از مردم شنیده می‌شود، مانند: بعد از جراحی ایمپلنت سرتان را نباید خم کنید، بعد از جراحی ایمپلنت نباید سرما بخورید، قرار دادن ایمپلنت در دهان باعث ایجاد عفونت می‌شود و بسیاری از شایعات دیگر. که باید گفت این باورهای غلط هیچ گونه توجیه علمی ندارد و تنها شایعاتی بیش نیست.بهتر است قبل از جراحی ایمپلنت با دندان پزشک خود مشورت کنید و سوالات خود را بپرسید تا شک و تردیدها از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.