ایمپلنت دندان
ایپملنت یا کاشت دندان
سپتامبر 14, 2019
طراحی لبخند
سپتامبر 14, 2019
نمایش همه

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان چیست و چه افرادی می‌توانند لمینت دندان انجام دهند

لمینیت دندان برای اصلاح بی نظمی دندان در صورت خفیف بودن، بدشکلی، بدرنگی، شکستگی، ترک خوردگی و یا کجی دندان‌ها و نیز برطرف کردن فاصله بین دندان ها و زیبایی دندان کاربرد دارد. لمینت دندان ، پوسته هایی ظریف و شیشه ای شکل و در عین حال با استحکام بسیار بالا می باشند که برای پوشاندن و بهبود سطح رویی دندان ها به کار می رود.

مزایای استفاده از لمینت دندان

لمینت دندان لبخندی دلنشین و زیبا به شما می‌ببخشد پس اگر شما مشکلات جزئی در دندان های روبروی خود دارید این روش برای شما مناسب است.  روشی راحت و آسان که در یک تا سه جلسه دندان های شما را مرتب و درخشان خواهد کرد.

چه افرادی نمی توانند از لمینت دندان استفاده کنند؟

  • افرادی که عادت‌های دهانی مخرب مانند دندان قروچه دارند. زیرا این عادت باعث شکسته شدن لمینت خواهد شد و در طول زمان به لمینت دندان آسیب وارد خواهد کرد.
  • افرادی که از پوسیدگی دندان رنج میبرند. در این افراد ابتدا پزشک پوسیدگی و یا عفونت لثه ها را درمان میکند سپس به اجرای لمینت می پردازد.
  • کسانی که سایش مینای دندان شدیدی دارند و بافت مینای دندان آنها کافی نیست. برای این گونه افراد معمولا به جای لمینت دندان مجبور به استفاده از انواع روکش دندان هستیم.

انواع لمینت دندان

لمینت دندان چندین روش دارد که هر کدام از آنها معایب و محاسن خاص خود را دارد. در ادامه با انواع لمینت و هزینه لمینت دندان آشنا می‌شوید. به طور کلی دو نوع لمینت دندان وجود دارد: لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی

لمینت

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی که به آن «پرسلن ونیر» نیز گفته می شود، شامل یک پوسته نازک سرامیکی (چینی)  به قطر ۵_۶ میلیمتر است که دو برابر ضخامت یک پوسته تخم مرغ است و به کمک انواع باندهای رزینی، همان چیزی که باعث چسباندن مواد کامپوزیتی به دندان می شود، روی دندان چسبانده می شود . این لمینت ها موجب سفید کردن دندان نیز می شوند.

انواع لمینت سرامیکی

  1. انواعی که از فلدسپاتیک پرسلن ساخته شده و به صورت پودر گذاری در لابراتوار، توسط تکنسین بر روی cast (مدل قالبگیری شده از دندان) فرم داده میشود.
  2. انواعی که به صورت پرسی (by pressing) بر روی cast ، در کوره فرم داده میشود، با نام High pressed ceramic که امروزه بسیار مورد استفاده است. مثل Ips-impress
  3. انواعی که با استفاده از سیستمهای CAD-CAM به صورت ماشینی از بلوکهای سرامیکی تراش داده می شود.
  4. لمینت با بیس آلومینا و لمینت با بیس زیرکونیا : پرسلنهای با بیس آلومینا و زیرکونیا به دلیل این که در سیستم باند به دندان دچار مشکل هستند، زیاد استفاده نمی شوند. از طرفی این دسته سیستم ها بسیار اپک هستند و به راحتی نور را عبور نمی دهند.

تفاوت لمینت فلدسپاتیک و آی پی اس

تفاوت کلینیکی لمینت دندان فلدسپاتیک و آی پی اس ایمپرس دو در این است که لامینت فلدسپاتیک ، ارزان‌تر هستند و در عین حال بسیار زیباترند و رنگ دندان زیرین را خوب میپوشانند. اما استحکامشان زیاد بالا نیست و از طرفی اگر لعاب روی آنها از بین برود، منجر به سایش دندان های روبرو خواهند شد.

اما لمینیت آی پی اس ، استحکام بسیار بالایی دارند. در عین حال منجر به سایش دندان های مقابل نمی‌شوند و خوب پالیش میشوند، اما چون شفافند، نور را تا حدودی از خود عبور می دهند، بنابراین رنگ دندان را پوشش نمی دهند و در عین حال گران تر هستند.

بنابراین در افرادی که عادات پارا فانکشنال مثل دندان قروچه و … دارند معمولا کاندید های مناسب تری برای انواع لمینت آی پی اس هستند.

مزایای لمینت سرامیکی

  • زیبایی چشمگیر و طبیعی لمینیت سرامیکی. زیبایی دو چندان به لحاظ نوع شکست رنگ : این موضوع به علت انعکاس نور در سطح باند شونده به دندان است ، در حالی که مینای دندان نور را در سطح عاج باز می تاباند.
  • عدم رنگ پذیری. مقاومت به تغییر رنگ: سطح شیشه ای سرامیک رنگ نمی پذیرد.
  • بافت لثه در کنار پرسلن کمتر ملتهب میشود و به عبارتی زیست سازگارتر است.
  • نیاز به تراش بسیار محافظه کارانه تر در مقایسه با روکش
  • مقاومت بسیار بالاتر نسبت به کامپوزیت دندان. ماندگاری طولانی مدت تر روی دندانها به نسبت انواع ونیر کامپوزیتی
  • بدون نیاز به بی حسی
  • انجام درمان تنها در ۲ یا ۳ جلسه

کامپوزیت دندان چیست؟

لامینیت کامپوزیتی نیاز به قالب گیری و لابراتوار ندارد و حتی نیاز به همان تراش مختصر دندان را هم ندارد و مستقیما کامپوزیت دندان توسط دندانپزشک روی سطح مینای دندان بدون هیچگونه تراش، گذاشته شده، شکل داده می شود و با اشعه فیکس می شود.

لامینت دندان می تواند به عنوان یک لایه محافظت کننده روی مینای دندان در طول سالها نقش مهمی ایفا کند.

به خصوص در مواردی که مینای دندان دچار مشکلاتی مثل ساییدگی، شکستگی، لب پریدگی، ترک های ریز و یا تحلیل می باشد ، لمینیت کامپوزیتی نه تنها هیچ آسیب و ضرری به مینای دندان نمی رساند بلکه به عنوان یک لایه محافظت کننده و پوشاننده روی مینای دندان بسیار مفید هم هست ضمن اینکه زیبایی بی نظیری هم ایجاد می کند.

البته در زیبایی و جلوه طبیعی و طول عمر لمینت دندان ، تکنیک دقیق توسط دندانپزشک و مواد مورد استفاده با کیفیت بالا، تاثیر بسزایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.